למה אופניים?


"מאסטרו דה-וינ'צי, עם כל הכבוד, אבל... אנשים ייפלו מיד מההמצאה החדשה שלך"  אני אומר לליאונרדו בהכנעה אחרי רכיבה רבת טלטולים במנהרת הזמן. בחלומי ההזוי אני בסדנתו של רב האומן המהנדס, מעלעל ביראת קודש בשרטוטיו האלוהיים. תמיד פנטזתי להיות כתב מקומון איטלקי פזור-נפש בן תקופת הרנסאנס.
רק שבפעם הבאה במנהרת החתחתים הזו אני נשבע לא לקחת אופני כביש מפונקים אלא אופני הרים עם בולמי זעזועים קדמיים וגם אחוריים (שיכוך מלא).


"אה, הביצ'יקלטה" מחייך דה וינצ'י בביטול ומראה לי ציורים של  קורקינטים מוזרים מעץ המונעים בארכובות משונות. "עזוב, יש לי המצאות אטרקטיביות הרבה יותר" הוא הופך בהתלהבות את דפי הקלף במחברתו... "מכונות מעופפות, תראה! מכונה דואה עם כנף בורגית, מצנח... מדחפים. אני מאמין שבעתיד יוכל האדם לעופף כציפור. הביציקלטה?, אה, זה סתם שעשוע, אבל אולי עוד ייצא מזה פעם משהו. נכון שיש לה יש רק 2 גלגלים צרים, אבל אני מאמין שאתלטים מוכשרים יוכלו להחזיק שיווי משקל במהירות גבוהה מספיק "
אילו רק ידע גאון הרנסאנס איך ישגשגו המצאותיו הרבה אחרי זמנו. וכאילו בניצוץ נבואי מדהים יגיעו , ארבע מאות שנה מאוחר יותר, שני יצרני אופניים- האחים רייט- ויבנו ויטיסו את המטוס הראשון!
סופר המדע הבידיוני ה.ג' וולס כה הוקסם מהאופניים עד שטען כי הם ההמצאה הגדולה ביותר אחרי..הגלגל. האופניים הפכו סמל אוניברסאלי לדינאמיות ויצירתיות, המצטלם מצוין בפרסומות, אפילו לחברות השקעה סולידיות בבורסה.
הפלא של שמירת שיווי משקל דינאמי באופניים הוא עדיין חידה פיזיקאלית מורכבת. היו שסברו שסחרור הגלגלים הוא המייצב את העסק (אפקט ג'יירו), אך משקלם הזניח של הגלגלים מבטל כמעט לגמרי השערה זו. מדענים גילו שתנועות ניהוג הכידון הקטנות של הרוכב מייצרות כל הזמן כוחות עדינים המטים מצד לצד את הרכב המט ליפול הזה ושומרים אותו מנפילה.
בעוד הטור דה פראנס בעיצומו, מדהים לעקוב אחר הפריחה המטורפת של רכיבת אופניים, בשטח ובכביש, בעשור האחרון. בייחוד מאז 1999 עת הזניק לאנס ארמסטרונג שרשרת רצופה של שבעה נצחונות ב'טור'- התחרות המפרכת ביותר בעולם.

מחיקו של המיזוג הנעים בחדר הכושר, המגבות הנקיות והמאמנים האישיים המסורים, נראים לכם אולי המדוושים בחוץ כמשוגעים. סופגים שריטות, חבטות ונפילות בשטח או, שומו שמיים, מחרפים את נפשם בתנועה הסואנת בכבישים.
אבל אם תשאלו את המכורים לאופניים ("או-פנאנים" קרא להם חלוץ אופני ההרים בארץ,  צביקה בן ארי לפני 20 שנה) דבר לא משתווה לחדוות הרכיבה באוויר החופשי. וכשנחנכים עוד ועוד שבילי אופניים בערים ובפרברים, הרכיבה הופכת לחבילת כושר אטרקטיבית. (מתי כבר יסיימו לסלול את השביל המדליק מפארק הירקון  לראש העין!?)
האחים רייט ניצלו את היעילות, הקלילות והגמישות של שרשרת האופניים להנעת מדחפי הפלאייר- מטוסם הראשון. מאז שנות ה 80 התהפכה לה האבולוציה, וטכנולוגיות תעופתית יורדות מהשמיים לאופניים.  מכונות רכיבה קלות וחזקות בצורה חסרת תקדים מעצימות מאד את חוויית הדיווש. אפילו רוכב/ת טירון יכול לעבור בכוח רגליו עשרות קילומטרים לכושר+הנאה באופניים מותאמות היטב למידותיו ולצרכיו. לא הרבה אנשים יכולים לרוץ מעל שעה. אבל באופניים, השילוב של יעילות אנרגטית בהעברת הכוח והישיבה על אוכף נוח מאפשרים גם לרוכב/ת החובב/ת שעות רבות של שריפת קלוריות מהנה וידידותית למפרקי הרגליים. מספרם של החובבים שמתאמנים עם ציוד ורכיבי תזונה של מקצוענים הולך ועולה בכל סגנונות הרכיבה. מאופני כביש קלילים בעלי גלגלים דקיקים הפולחים את האוויר ביעילות שיא ועד 'דאון היל': גלישה במדרונות בלתי אפשריים על גבי אופני-מפלצת משוריינות עם בולמי זעזועים הי-טקיים.
רק תחבשו קסדה בבקשה, ואפילו מגיני מרפקים. הפופולריות הגואה של רכיבת אופניים מחייבת משנה זהירות בשבילים.

 

התכנים המופיעים בדף זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם מהווים המלצה כלשהי.